Páginas

Wednesday 2 July 2014

Tazkirah Pilihan: Ramadan: Antara mujahid, mujahat

Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
bhrencana@bh.com.my | 2014/07/01

Pamerkan Islam sebagai cara hidup
Ramadan menjelang lagi. Malangnya, pemahaman kita terhadap Islam, setiap kali bertemu Ramadan, tidak banyak berubah. Kita menganggap seolah-olah Ramadan saja bulan ibadat atau bulan berjihad, manakala bulan lain, bulan berjahat. Ramadan mahu menjadi mujahid, keluar Ramadan, menjadi mujahat.

Semua program hiburan (realiti) sudah pun berakhir menjelang Ramadan, bermula dengan rancangan kanak-kanak belum bersunat, sehingga kepada orang tua, yang tidak bergigi (gigi palsu). Pendek kata, berakhir saja Ramadan, maka kerja kita pun menyanyi, melawak, menari dan berlakon. Bukan tidak boleh, tetapi biarlah program itu membawa mesej mendidik daripada berhibur semata-mata.


Ditanya, kenapa tidak meneruskan aktiviti itu ketika Ramadan. Jawapannya menghormati bulan puasa. Nampak sangat cetek dan kerdilnya ilmu Islam kita. Seolah-olah menampakkan Ramadan saja perlu menjadi baik. Saya pernah bertanya kepada beberapa artis dan orang awam, apakah aktiviti ketika Ramadan. Jawapannya, segala aktiviti hiburan dihentikan, fokus adalah untuk ke masjid dan sembahyang tarawih berjemaah.

Tindakan sebegini mempamerkan seolah-olah Islam ada dua versi, versi baik dan tidak baik. Tidakkah Allah SWT menjadikan semua bulan itu untuk kita jadi baik? Setiap bulan ada kelebihan tertentu. Tidak timbul soal bulan puasa barulah kita mahu menjadi malaikat, manakala, di bulan lain seolah-olah kehidupan kita sudah tidak ada akhirat.

Amal akhlak baikRamadan penghulu kepada segala bulan, seperti hari Jumaat, penghulu segala hari. Tidakkah kita perlu memahami setiap bulan itu, adalah bulan Ramadan dan setiap hari itu adalah hari Jumaat. Kenapa tidak bawa akhlak baik ini ke hari, minggu dan bulan seterusnya?

Sebab itulah kita lihat, Baginda Rasulullah SAW dan sahabat, begitu sedih apabila Ramadan sampai ke penghujung. Mereka mahukan, kalau boleh, biarlah Ramadan sepanjang tahun. Kenapa? Kerana mereka mahu menggarap dan meraut setiap kelebihan Ramadan. Tidak hairanlah, kita lihat akhlak mereka begitu hebat sepanjang masa.

Lebih menakjubkan, ketika Ramadanlah, Baginda dan sahabat, amat berjaya, kuat dan begitu bertenaga. Tidak hairan, dalam Perang Badar ketika bulan puasa, dengan hanya 313 tentera, dapat mengalahkan lebih 1,000 tentera kafir Quraisy. Logiknya, sudah tentu pada bulan Ramadan, kita menjadi lemah dan tidak bermaya. Tetapi kenapa umat Islam ketika itu kuat berhadapan dengan musuh Islam, seterusnya menang dengan cemerlang meskipun mereka sedikit? Jawapannya, kerana spiritual kuat. Kita lakukan sesuatu (puasa) semata-mata kerana Allah.

Apabila panggilan jihad datang, kita lupa kelaparan dan keletihan fizikal. Fizikal lemah secara automatik menjadi kuat apabila spiritual kuat. Apa yang kita fokuskan hanya melakukan sesuatu kerana Allah SWT. Lagipun pertolongan Allah pasti datang. Inilah kelebihan tarbiyyah madrasah Ramadan. Sepatutnya ia menjadikan kita gah untuk berhadapan dengan bulan lain.

Kita akan bawa akhlak Ramadan menghadapi cabaran 11 bulan seterusnya sebelum bertemu lagi Ramadan. Malangnya, keadaan itu tidak berlaku. Sebab itulah, puasa kita tidak dapat mencapai peringkat takwa seperti firman Allah SWT, “Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu puasa, sebagaimana orang yang terdahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa”. (Surah Al-Baqarah Ayat 183)

Fahami erti Ramadan
Bersempena Ramadan al-Mubarak ini, marilah kita beriltizam untuk memahami Ramadan dalam erti kata memahami Islam sebenar, sebagai cara hidup. Mudah-mudahan puasa kita diterima Allah dan ketakwaan berpanjangan. Pertama, fahamilah Islam itu secara syumul (lengkap dan sempurna). Islam menuntut kita dalam keadaan apa sekalipun, setiap masa dan ketika, di bulan apa pun kita berada, menjadi Muslim sejati.

Kedua, dahulukan yang fardu berbanding sunat. Solat sunat tarawih, hanya solat sunat sangat dituntut (muakkad). Namun, jika ditinggalkan, sekalipun dengan sengaja, masih tidak berdosa. Apa yang lebih penting adalah, solat fardu seharian. Jika ditinggalkan, hukumnya berdosa besar. Malang sungguh ketika berlangsung permainan sukan (bola sepak) atau karpet merah, kita sengaja tinggalkan solat fardu semata-mata untuk mengejarkan habuan dunia. Tidakkah lebih baik, kita solat dulu. Hujah ini bukan bermakna selepas ini kita tidak perlu lagi solat tarawih. Rautlah sebanyak mungkin kelebihan Ramadan.

Ketiga, kita begitu berakhlak mulia pada bulan Ramadan. Banyak bersabar, tidak mengumpat, fitnah menfitnah, jaga silaturrahim, tutup aurat dan sebagainya. Adakah amalan baik ini ditinggalkan apabila berakhir Ramadan? Misalnya, kewajipan menutup aurat. Boleh dikatakan semua kita akan jaga aurat. Paling tidak, berpakaian sopan termasuk memakai selendang. Solekan ala kadar. Tetapi berakhir sahaja Ramadan, aurat entah ke mana, solekan kita seperti pelakon wayang opera.

Marilah kita beriltizam supaya Ramadan kali ini titik tolak untuk kita menjadi umat terbaik. Bawalah tarbiah Ramadan ke bulan lain, walaupun tatkala itu kita tidak berpuasa. Saya yakin, jika kita dapat fahami Islam secara syumul, agama Allah ini akan tertegak dan tidak mudah digoyah oleh orang lain.

Penulis ialah Profesor, Institut Penyelidikan Produk dan Ketamadunan Islam (INSPIRE), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

Berita Harian

No comments:

Post a Comment