Páginas

Tuesday 4 October 2016

Kejayaan Modul Dadong Diperluas Ke Kawasan 170,000 Hektar

syazni zainudin  10/04/2016
 

Kerajaan Pusat bercadang meluaskan penanaman jagung bijirin untuk makanan ternakan melibatkan kawasan di luar jelapang padi seluas 170,000 hektar selepas kejayaan projek perintis yang menggunakan `Modul Dadong'.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, projek perintis di Kampung Dadong, Kemaman itu mula diperkenalkan pada Jun lalu melibatkan kawasan 14 hektar disertai 51 petani berjaya mengeluarkan hasil tuaian yang sihat serta berrmutu.


Ahmad Shabery berkata, hasil tuaian pertama projek itu sangat memberangsangkan dengan setiap hektar dijangka mampu menghasilkan antara lima dan 10 tan metrik jagung bijirin, sekali gus memberi pendapatan berganda kepada petani yang selama ini hanya meraih antara tiga hingga empat tan metrik padi untuk setiap hektar tanah yang dimiliki.

Katanya, projek makanan ternakan itu merealisasikan usaha kerajaan dalam usaha mengelak kebergantungan negara terhadap import bijirin untuk makanan ternakan selain menjadi tanaman utama untuk makanan ternakan selain padi.

“Walaupun kita tahu terdapat banyak masalah yang terpaksa dilalui seperti memerlukan tanah yang rata, tidak berlopak serta serangan dari haiwan perosak namun ianya dapat diatasi. “Ini adalah suatu perkara yang memberangsangkan sekiranya kita terus berjaya mempunyai satu program dasar yang lebih kemas dalam penanaman jagung yang bukan sahaja sebagai makanan keperluan manusia tetapi juga untuk makanan ternakan,” katanya.


Beliau berkata  demikian kepada pemberita di Majlis Penuaian Jagung Bijiran Parlimen Kemaman, di Kampung Dadong, Chukai, Kemaman, semalam.

Turut hadir, Pegawai Daerah Kemaman, Rosman Roslan dan Pengarah Pertanian Negeri Terengganu, Mohd Nasir Warris. Tambahnya, selama ini, negara terpaksa mengimport lebih kurang 5 juta tan metrik makanan ternakan dengan kos melebihi RM3 juta setiap tahun.

“Sekiranya program ini dapat dijayakan, ia akan dapat kurangkan jumlah tersebut dan dalam masa yang sama ia akan menjana kekayaan baru di kalangan petani,” katanya.

Ahmad Shabery berkata, pihaknya juga akan memperkemaskan lagi modul itu dengan memperbaiki teknik penyediaan tanah, penetapan jarak tanaman, kaedah pembajaan, sistem perparitan teratur dan kawalan awal untuk rumpai bagi memperoleh hasil tanaman yang lebih baik dan berkualiti
Dalam pada itu, Ahmad Shabery berkata kawasan yang akan diperluaskan untuk penggunaan modul tersebut adalah di kawasan penanaman padi satu musim kerana projek penamaman jagung itu memerlukan kawasan tanah yang tidak digunakan dalam tempoh masa yang lama.

Untuk rekod, pada masa kini Malaysia mengimport hampir 100 peratus jagung bijirin iaitu lebih empat juta tan metrik dengan nilai RM3.1 bilion setahun untuk dijadikan bahan makanan ternakan seperti ayam, lembu dan kambing.

teganukita.net/MJ

No comments:

Post a Comment