Páginas

Wednesday 27 September 2017

Najib Jumpa Trump : Jawapan Kepada Fitnah & Putar Belit

Friday, 15 September 2017

Satu perkara yang rakyat sedia maklum ialah pembangkang akan membangkang apa sahaja yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib dan kerajaan BN walaupun ianya baik untuk rakyat.


Mereka akan menipu, menabur fitnah dan putar belit untuk menghasut rakyat. Hinggakan mereka sanggup merekacipta tuduhan yang amat bodoh dengan harapan rakyat percaya bulat-bulat. Mereka tahu ramai yang tidak menyelidiki dahulu tuduhan yang dilemparkan.

Dan pembangkang akan menggunakan taktik ‘if you can’t convince them, confuse them’ jika gagal menghasut rakyat.

Taktik kotor ini yang digunakan oleh pembangkang. Mereka cuba untuk mengelirukan rakyat tentang lawatan Perdana Menteri ke Amerika Syarikat.

Ianya sangat jelas apabila mereka menuduh Najib dengan sesuka hatinya mengumumkan penambahan pelaburan KWSP di Amerika Syarikat.

Sedangkan pada 20 Februari 2017, pihak KWSP telah memperjelaskan strategi mereka bagi tahun 2017.

KWSP mahu menumpukan kepada pelaburan asset swasta terutama di negara maju bagi memastikan aliran tunai, pulangan dividen konsisten dan aset yang berada di bawah kawalan selia dengan baik, yang stabil serta aliran tunai yang boleh diramal. Fokusnya adalah di Amerika Syarikat, Eropah, Australia, dan Jepun.

Maka apabila Najib Razak berkata KWSP dijangka melabur tambahan antara US$3 bilion dan US$4 bilion di Amerika Syarikat, ianya selari dengan strategi pelaburan KWSP bagi tahun 2017.

Ahli-ahli pembangkang lupa bahawa dividen KWSP yang mereka terima juga adalah sebahagiannya hasil daripada keuntungan pelaburan KWSP di Amerika Syarikat.

KWSP telah pun melabur hampir US$7 bilion di negara tersebut. Maka jika pelaburan itu mendapat pulangan yang besar dan memberi dividen kepada rakyat di Malaysia, maka tiada salahnya jika KWSP menambah pelaburan di sana.

Perlu diingat bahawa US$3 bilion – US$4 bilion itu adalah untuk dilaburkan supaya mendapat keuntungan bukannya diberikan begitu sahaja kepada Amerika Syarikat seperti yang difitnah oleh puak pembangkang.

Perlu juga diingat bahawa pelaburan KWSP di Amerika Syarikat ialah US$7 bilion manakala nilai keseluruhan aset pelaburan KWSP ialah RM731.11 bilion setakat 31 Disember 2016.

Manakala jumlah simpanan ahli sebanyak RM704.27 bilion, jelas menandakan kekukuhan portfolio pelaburan KWSP.

Pelaburan luar negara oleh KWSP mewakili 29 peratus daripada keseluruhan aset pelaburan dan menyumbang 39 peratus daripada pendapatan pelaburan kasar dan seterusnya menambah nilai kepada pulangan keseluruhan pelaburan KWSP.

Pada suku pertama tahun ini berakhir 31 Mac 2017, pendapatan pelaburan KWSP ialah RM11.79 bilion, meningkat sebanyak 73.9 peratus berbanding perolehan RM6.78 bilion pada tempoh sama tahun 2016.


Pembangkang juga mendakwa kononnya perjumpaan Najib – Trump telah diatur oleh pihak pelobi berbayar yang rapat dengan White House. Yang sebenarnya ialah lawatan tersebut adalah atas jemputan Donald Trump dan beliau memang menantikan pertemuan dengan Najib.

Perkara itu telah dinyatakan Trump ketika bertemu dengan Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat, Tan Sri Dr Zulhasnan Rafique dan Ketua Pengarah Majlis Keselamatan Negara, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin di Pejabat Oval, White House pada 24 Ogos 2017.

Ironinya, pelaburan infrastruktur di Amerika Syarikat juga melibatkan Dana Pelaburan Pencen Kerajaan Jepun. (GPIF). GPIF akan membeli hutang yang dikeluarkan oleh syarikat Amerika untuk membiayai projek infrastruktur.

Tidak ada pula kedengaran pembangkang negara Jepun yang berkokok menentang pelan tersebut seperti puak pembangkang Malaysia.

Penulis tidak mahu sentuh kenyataan Rafizi Ramli tentang lawatan Najib kerana beliau seorang pembohong, kaki fitnah dan memang beliau mengaku kaki penghasut. Maka kenyataan beliau tidak perlu dibaca pun.

Cuma satu iaitu penulis tidak terkejut jika Rafizi Ramli dan pembangkang akan kitar semula taktik menyerang KWSP seperti yang mereka lakukan sebelum ini walau pun tahu tuduhan mereka itu tidak benar.

Dr Novandri Hasan Basri

- UMNO-Online

No comments:

Post a Comment