Páginas

Monday 28 December 2015

100 Peserta Bersaing Monsoon Cup Terengganu 2015

AUTHOR: SURIATI ALI 27 DECEMBER 2015

Penganjuran Pertandingan Perahu Layar `Monsoon Cup’ di muara Sungai Terengganu, Pulau Duyong, Kuala Nerus berjaya tarik 100 penyertaan di seluruh negara. Foto oleh Harish Fadzillah
*****
Kerajaan negeri meneruskan penganjuran Monsoon Cup di muara Sungai Terengganu, Pulau Duyong selepas ditangguh sejak dua tahun lalu.


Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman berkata pertandingan perahu layar kategori tertutup dan terbuka peringkat negeri itu diadakan semula selepas lama ditangguhkan.

Katanya, walaupun bukan bertaraf antarabangsa, penganjuran itu mampu menarik lebih 100 penyertaan pelayar dari seluruh negara.

“Tujuan penganjuran bukannya untuk bersaing dengan kejohanan perahu layar peringkat antarabangsa yang diadakan di Johor Bahru, sebaliknya mahu merancakkan sektor pelancongan di negeri ini, terutamanya pada musim tengkujuh,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Perasmian Monsoon Cup Terengganu 2015, di Pulau Duyong, Kuala Terengganu, semalam.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Osman Muda dan Ketua Pegawai Eksekutif Pesona Terengganu, Dato’ Mustafar Khalid

Katanya, langkah sama juga mampu memperkenalkan Terengganu kepada penonton secara lebih meluas melalui liputan media massa dan elektronik.

“Selain mampu menonjol persepsi sebenar suasana musim tengkujuh mengadakan program berprestij,” katanya.

Pelbagai aktiviti dianjurkan semata-mata mahu menarik minat pelancong dan menggalakkan pembabitan usahawan tempatan sepanjang program yang berlangsung selama lima hari yang berakhir 29 Disember ini.

Antaranya penjualan barangan tradisional, persembahan gamelan, demotransi permainan congkak, selambut, pertandingan kayak, perlumbaan simulator rowing, pertandingan fotografi, busking dan pertandingan mewarna.

Perasmian penutup dijangka disempurnakan Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment