Páginas

Friday 18 December 2015

Chicken Cottage Beroperasi Di Ladang Tok Pelam, Khamis Ini

AUTHOR: SURIATI ALI 15 DECEMBER 2015

 Bangunan Chicken Cottage di Ladang Tok Pelam
*****
Kerajaan negeri melalui anak syarikat Terengganu Incorporated Sdn Bhd (TISB) akan membuka restoran makanan segera ‘Chicken Cottage’ pertama di Malaysia di Ladang Tok Pelam, Kuala Terengganu mulai 17 Disember ini (Khamis).


Perasmian pembukaan itu akan dirasmikan Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman.

TISB melalui anak syarikatnya Kumpulan TI Global Food Holdings Ltd (TIGFH) mengambil alih perniagaan Chicken Cottage Limited (CCL), pemilik jenama yang berpusat di Croydon, London.

Selaku pemegang jenama itu, TIGFH telah  mencatatkan jumlah pendapatan RM6.7 juta dengan kadar keuntungan sebelum cukai berjumlah RM1 juta bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini.

SYA_4787
Khalizan
Pemangku Pengarah Urusan TIGFH, Khalizan Mahmud berkata, pendapatan itu diperoleh hasil pelaburan Kumpulan Terengganu Inc di dalam TIGFH sebanyak RM15.62 juta.

Katanya, ini bermakna dalam tempoh sama pulangan pelaburan adalah sebanyak 6.3 peratus dan bermungkinan berjaya memperoleh pulangan sebanyak 12.6 peratus menjelang akhir tahun ini.

“Kadar ini adalah lebih baik jika dibandingkan dengan industri francais makanan yang lain di mana pulangan pelaburan berada di sekitar paras 5 peratus hingga 10 peratus sahaja.

“Selain daripada itu, Kumpulan TIGFH juga sedang dalam proses meluaskan perniagaan bagi menembusi pasaran Asia termasuk India, China dan Asia Tenggara,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Sidang Media, di Pejabat Unit Komunikasi Negeri, Kuala Terengganu, hari ini.

Menurutnya, untuk pasaran Malaysia, secara keseluruhannya, TIGFH bercadang untuk membuka sekurang-kurangnya 50 outlet termasuk lapan di Terengganu atau sasaran 1 daerah 1 Chicken Cottage dalam tempoh lima tahun akan datang.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment