Páginas

Monday 16 March 2015

Kolej Komuniti Besut Jalin Kerjasama Syarikat Jepun

AUTHOR: FAUZI MOHD | 16 MARCH 2015


Kolej Komuniti Besut menyediakan kursus animasi 3D profesional peringkat sijil dengan kerjasama sebuah syarikat Jepun, bermula bulan ini, kata Menteri Pendidikan Kedua, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Menurutnya, kursus animasi 3D yang disediakan itu merupakan yang terbaik di negara ini memandangkan ia mendapat bimbingan kepakaran daripada Syarikat Studio Silver End dari Jepun yang bertanggungjawab menyediakan aktiviti animasi di Jepun.


“Lulusan Sijil Pelajaran Malaysia atau Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional digesa supaya merebut peluang yang disediakan kerana lulusan Animasi 3D mempunyai peluang pasaran kerja yang baik dengan pendapatan lumayan,” katanya.

Syarikat Silver End merupakan syarikat pembikinan animasi studio bertaraf antarabangsa seperti syarikat Lucasfilm, Ubisoft, Double Negative, Sunwoo Asia Pacific, Media Freaks, Southern Stars, Magma Studios dan Road Runner.

Menurut Idris, setiap lulusan bidang animasi 3D kini mampu memperoleh pendapatan sehingga RM5,000 sebulan.

Justeru, katanya, Kolej Komuniti Besut mengadakan kursus itu bagi jangka masa 20 bulan dengan menawarkan bantuan kewangan sebanyak RM1,200 bagi setiap semester kepada mereka yang berjaya mengikutinya.

Kemasukan untuk kursus animasi itu diadakan tiga kali setahun iaitu pada Mac, Julai dan November setiap tahun.

Teganukita

No comments:

Post a Comment