Páginas

Wednesday 8 June 2016

16 Pelajar Kolej Al-Quran Terengganu Dijemput Jadi Imam Tarawih

By Noraini Jusoh -  8 Jun 2016


Seramai 16 pelajar tahfiz Kolej Al-Quran Terengganu dijemput menjadi imam untuk memimpin Solat Sunat Tarawih di beberapa buah surau dan masjid sepanjang Ramadan tahun ini.


Penyelaras Alumni dan Pembangunan Sahsiah Pelajar kolej tersebut, Mohd Khairul Najmi Abd Rashid berkata, antaranya Masjid Sungai Rengas, Masjid Kampung Undang, Masjid Tengku Sulong, Masjid Tok Dir serta Masjid Pulau Manis.

“Mereka yang terpilih merupakan pelajar terbaik kami yang memenuhi kriteria tertentu seperti mempunyai tahap bacaan al-Quran yang bagus, ingatan yang kuat serta bersuara lunak adalah satu kelebihan.

“Permintaan yang datang dari surau dan masjid biasanya diterima sebulan sebelum Ramadan dimana kita menempatkan dua pelajar di setiap tempat,” ujarnya ketika dihubungi teganukita, hari ini.

Katanya, program Imam Tarawih dari kalangan pelajar kolej milik kerajaan negeri itu sudah menjadi program tradisi sejak awal penubuhan kolej berkenaan lagi yang dahulunya dikenali dengan nama Institut Al-Quran Terengganu.

“Tujuan program ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan dan membuka minda para pelajar kita, selain melatih mereka menjadi imam serta dapat melancarkan lagi bacaan ayat-ayat al-Quran,” ujarnya.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment