Páginas

Sunday 8 May 2016

Terengganu Sasar Juara Sukan MSSM Ke-58

By Mohd Syazni Zainudin -  3 Mei 2016


Terengganu menyasarkan juara pada Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM) edisi ke-58 yang berlangsung di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kuala Nerus bermula semalam.


Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT), Shafruddin Ali Hussin, berkata tahun ini merupakan kali keempat Terengganu menjadi tuan rumah bermula dari tahun 1973, 1979, dan terakhir pada 1987.

Beliau berkata, walau demikian, Terengganu tidak pernah menjadi johan di sini dan pada tahun ini, kontinjen mensasarkan juara bagi kejohanan tersebut.

“Bagi kejohanan kali ini, kita menyasarkan 18 pingat emas bagi menjuarai kejohanan MSSM edisi ke-58 yang berlangsung selama enam hari.

“Walaupun sasaran ini sama dengan Sarawak, namun kita mempunyai kekuatan tersendiri apabila bermain di tempat sendiri,” katanya.


Beliau ditemui pemberita pada Majlis Perasmian Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan MSSM edisi ke-58 yang dirasmikan oleh Menteri Besar, Ahmad Razif Abd Rahman di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kuala Nerus, malam tadi.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Negeri, Dato’ Rozi Mamat dan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Dato’ Seri Dr Khair Mohamad Yusof.

Tambah Shafruddin, seperti kebiasaan, Terengganu menyasarkan pada acara balapan dan tumpuan diberikan pada kategori lelaki dan perempuan 18.

“Namun demikian, pada tahun ini, sasaran turut diberikan kepada bawah 12 dimana sebelum ini mereka tidak pernah memperolehi pingat emas,” katanya.

Kejohanan MSSM edisi ke-58 mengumpulkan keseluruhan 1,500 orang terdiri daripada peserta, ketua-ketua pasukan dan pegawai  kejohanan.

Pada tahun lepas, Terengganu berada di tempat ketiga dengan mengutip 10 emas pada kejohanan MSSM ke-57 yang berlangsung di Melaka.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment