Páginas

Wednesday 27 January 2016

‘Beautiful Terengganu’ Ganti ‘Pesona Terengganu’

AUTHOR: FAUZI MOHD 26 JANUARY 2016


Kerajaan negeri komited menjadikan Terengganu destinasi tumpuan dunia dengan membuat penjenamaan semula program promosi Tahun Melawat Terengganu 2017.


‘Beautiful Terengganu’ diperkenalkan bagi menggantikan ‘Pesona Terengganu’ yang mempunyai matlamat hampir sama iaitu mempromosikan pembangunan sosio ekonomi negeri menerusi sektor pelancongan.

Terengganu menyasar kedatangan 6.5 juta pelancong menjelang tahun 2020 dengan mengetengahkan pelbagai produk baharu seperti Tasik Kenyir, Setiu Wetland, pulau-pulau peranginan, industri kraf tempatan, sejarah dan warisan serta keenakan makanan tradisional.

Selain itu, sektor pelancongan sukan dan kesihatan akan turut diperkasakan.

“Tahun 2015, Terengganu telah menerima kunjungan hampir 5 juta pelancong, di mana 16 peratus daripadanya adalah warga asing. Kita sasarkan angka ini meningkat kepada 6.5 juta dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Yang kita pentingkan di sini adalah kualiti pelancong, bukan kuantiti. Berapa malam mereka menetap di Terengganu, banyak mana mereka berbelanja. Itu yang perlu kita promosikan supaya mereka menetap lama di negeri kita,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman.

Ahmad Razif berkata demikian kepada media selepas Majlis Pra Pelancaran Tahun Melawat Terengganu 2017 di Kuala Lumpur, hari ini.

Hadir sama, Tengku Seri Temenggong Raja; Yang Dipertua DUN, Dato’ Zubir Embong dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Osman Muda.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment