Páginas

Wednesday 20 January 2016

RM527 Juta Bina Jalan Alternatif Hubung Terengganu, Perak

AUTHOR: FAUZI MOHD 19 JANUARY 2016

Dato’ Seri Fadillah Yusof
*****
Sebanyak RM527 juta diperuntukkan oleh kerajaan pusat bagi pembinaan jalan alternatif baharu dari Besut, Terengganu ke Simpang Pulai, Perak.


Menteri Kerja Raya, Dato’ Seri Fadillah Yusof berkata, projek ke utara dari Kampung Keruak, Besut dan berakhir di Simpang Pulai, Perak itu akan menjadi pelengkap kepada jaringan jalan raya Persekutuan yang merangkumi jarak sepanjang 37 kilometer dengan menghubungkan Kuala Berang dan Lojing di Kelantan.

Katanya, projek itu termasuk dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) dan dijangka dapat ditender pada tahun depan.

Beliau berkata kepada pemberita ketika melawat kerja-kerja menaik taraf jalan dari Bulatan Sultan Mansur ke Kuala Berang dan dari Padang Mengkuang ke Durian Guling, Marang semalam.

Pembinaan jalan baharu itu akan memberi kemudahan kepada pengguna ke arah utara dan menjimatkan masa perjalanan pengguna dari arah timur untuk ke Tasik Kenyir.

Selain itu Fadilah berkata, terdapat empat projek sedang dalam pembinaan di Terengganu termasuk memperelok jalan dari Bulatan Sultan Mansur ke Kuala Berang dari Padang Mengkuang ke Durian Guling.

Selain itu, projek menggantikan jambatan sedia ada turut dilaksanakan di beberapa kawasan seperti di Sungai Bintang, Setiu; Pagar Besi dan Batu Rakit di Kuala Nerus.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment