Páginas

Sunday 10 April 2016

Jabatan Perumahan Negara perjelas kekeliruan MyHome, MyDeposit

Oleh Ilah Hafiz Aziz Illahhafiz.abdulaziz@bh.com.my

PENJAWAT awam, Nurul Huda Khamis, 31, melayari laman sesawang MyDeposit untuk mendaftar bagi mendapatkan bantuan bayaran deposit rumah pertamanya. - Foto Fariz Iswadi Ismail 
*****
KUALA LUMPUR: Jabatan Perumahan Negara akan mengadakan perbincangan berhubung kekeliruan di antara Skim Perumahan Mampu Milik Swasta (MyHome) dan Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama (MyDeposit) yang telah dilancarkan kerajaan.


Kekeliruan timbul apabila ramai pemohon beranggapan mereka boleh mendapatkan kedua-dua insentif skim itu sedangkan hanya satu faedah layak diterima. Ketua Pengarah Jabatan Perumahan Negara, Datuk Mohamad Yusoff Ghazali, berkata pihaknya sedar mengenai kekeliruan itu dan akan mengadakan perbincangan lanjut dalam satu mesyuarat, Rabu ini.

"Orang ramai boleh memohon skim MyHome dan skim MyDeposit pada masa sama tetapi hanya satu insentif yang diberikan iaitu mana-mana skim yang diluluskan dahulu," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan Projek MyHome Impiana Sky Residensi di Bukit Jalil, di sini, sebentar tadi.

Mengulas lanjut, Mohamad Yusoff berkata, MyHome mempunyai kelebihan kerana skim itu menawarkan insentif RM30,000 seunit yang memberi faedah kepada pembeli rumah dan pemaju swasta berkelayakan. Skim MyHome adalah inisiatif kerajaan dalam meningkatkan penawaran rumah mampu milik kepada rakyat dan diumumkan Perdana Menteri ketika pembentangan Rang Undang-Undang Pembekalan 2014 pada 25 Oktober 2013.

Skim MyDeposit pula dilancarkan mulai 6 April untuk membantu kumpulan sasar yang mempunyai pendapatan isi rumah antara RM3,000 hingga RM10,000 dengan pemberian sumbangan atau bantuan deposit sebanyak 10 peratus daripada harga jualan atau maksimum RM30,000, mana lebih rendah.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/142414

No comments:

Post a Comment