Páginas

Sunday 22 November 2015

Graduan Disarankan Jadikan Bidang Keusahawanan Sebagai Kerjaya

AUTHOR: MOHD SYAZNI ZAINUDIN 20 NOVEMBER 2015

 Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar, Usahawan, Koperasi dan Kepenggunaan Negeri, Roslee Daud (Tengah) bersama usahawan pada Majlis Dialog Usahawan Terengganu 2015 di Taman Tamadun Islam (TTI).
*****
Rakyat Terengganu, khususnya belia yang telah tamat pengajian disarankan menyertai bidang keusahawanan sebagai kerjaya mereka.


Pengerusi Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar, Usahawan, Koperasi dan Kepenggunaan Negeri, Roslee Daud berkata pihak kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan kepada belia dalam melatih mereka untuk menjadi usahawan yang berjaya.

“Pelbagai program telah disediakan oleh kerajaan negeri dalam menarik minat belia terutamanya graduan untuk menjadikan mereka sebagai seorang usahawan.

“Selain daripada itu, pihak kerajaan turut menyediakan kemudahan serta pinjaman kepada mereka yang betul-betul berminat dalam membuka perniagaan dan menjadikannya sebagai kerjaya utama,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas merasmikan Majlis Penutup Dialog Usahawan Terengganu 2015 di Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu, semalam.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU), Marzuki Endut.

Program dialog tesebut merupakan kali pertama diadakan dengan disertai oleh 1,100 usahawan serta 32 agensi di bawah YPU.

Dalam pada itu, Roslee berkata pihaknya menerusi agensi dibawahnya sentiasa memantau para usahahawan bagi mengelakkan penyalahgunaaan pinjaman perniagaan yang disalurkan bagi tujuan lain.

“Mungkin pada awal penubuhan ada sedikit ketirisan berlaku di kalangan peminjam yang membuat pinjaman atas dasar perniagaan.

“Namun kini, pihak kami telah menambah baik sistem bagi mengelakkan ada di antara mereka menggunakan pinjaman yang diberikan untuk tujuan lain. Contohnya, pihak kami sering turun padang untuk memantau peminjam supaya tidak terjadi perkara tidak diingini,”.

Bermula Januari 2015 sehingga Jun 2015, pihak YPU melalui 32 agensi dibawahnya telah mengeluarkan RM234 juta bagi tujuan pinjaman dan pembiayaan kepada usahawan di Terengganu.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment