Páginas

Sunday 22 November 2015

Guna e-Aduan, Masalah Rakyat Sampai Kepada Saya – MB

AUTHOR: MOHD SYAZNI ZAINUDIN 20 NOVEMBER 2015


Penubuhan sistem e-aduan yang dikendalikan Pusat Transformasi Rakyat Terengganu (PUTRA) sejak Oktober tahun lalu kurang dimanfaatkan oleh rakyat di Terengganu.


Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman berkata penubuhan sistem tersebut bertujuan untuk memberi maklum balas, cadangan, pertanyaan atau menyampaikan idea kepada kerajaan negeri, namun mereka tidak memaksimumkan penggunaannya.

Katanya, purata aduan yang diperolehi dalam setiap minggu kurang daripada lima permasalahan.

“Sistem yang dibina ini adalah bagi memudahkan rakyat dengan mempercepatkan proses maklum balas antara mereka dan kerajaan dengan hanya menggunakan atas talian tanpa perlu bersemuka.

“Mereka lebih selesa berjumpa dengan pegawai kerajaan daripada menggunakan sistem e-aduan ini namun aduan yang dilakukan adalah kepada pegawai tidak terlibat dalam masalah mereka jadi ianya tidak sampai dan tidak dapat diselesaikan,” katanya kepada pemberita.

Beliau ditemui dalam lawatannya ke Rumah Mampu Milik Kampung Batin, Seberang Takir, semalam.

Tambahnya, Prosedur Operasi Standard (SOP) yang menjadi garis panduan bagi sistem tersebut juga adalah mesra pengguna dan mempunyai had masa singkat untuk pihak kerajaan menyelesaikan masalah.

“Kita telah meletakkan had masa dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan. Jika ianya tidak diselesaikan dalam masa ditetapkan, aduan itu akan sampai kepada saya sendiri,” katanya.

Teganukita/MediaJerteh

No comments:

Post a Comment