Páginas

Thursday 14 May 2015

Sidang DUN : 1MDB Tiada Kaitan Dengan TIA – Razif

AUTHOR: AIDA ABD RAHMAN | 13 MAY 2015

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman menafikan wujudnya sebarang kaitan antara Terengganu Investment Authority (TIA) dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
*****
“Sebenanya TIA tiada apa-apa kaitan dengan 1MDB kerana seperti yang dijelaskan oleh Dato’ Seri Ahmad Said bahawa peringkat awal memang kita hendak buat pelaburan di atas TIA dan tidak timbul apa-apapun dan 1MDB pun tiada lagi pada masa itu.


“Jadi TIA ditubuhkan semata-mata untuk kita buat pilihan lain kerana kita sedia maklum bahawa hasil petroleum kita yang 90 peratus menyumbang  pendapatan kepada kita tidak selama-lamanya dapat dipertahankan. Tengok pada tahun ini sahaja kita sudah kekurangan (pendapatan),” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas persidangan Dewan Undangan Negeri, di Wisma Darul Iman, hari ini.

Sebelum itu, Ahmad Razif diminta mengulas dakwaan Dato’ Seri Ahmad Said bahawa 1MDB yang dikatakan asalnya TIA dan menarik diri apabila terdapat cubaan mencagarkan hasil minyak dan gas di perairan Terengganu.

Mengulas lanjut, beliau berkata,  pada masa itu Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) membuat keputusan menubuhkan TIA dengan modal pelaburan ketika itu RM1 juta.

Bagaimanapun, selepas EXCO ketika itu merasakan ketidakmampuan untuk mengurus dan tidak mahu ada risiko maka mereka membuat keputusan bersama untuk menarik baliknya dan mendapat semula RM1 juta itu.

“Maka dapat kembalilah semula RM1 juta itu, maka tidak ada  apa-apa kaitan TIA dengan apa-apa (1MDB). Kerana TIA semasa itu sudah ditutup, habis cerita.

“Kita menarik balik kerana tidak mahu ada risiko dan juga ketidakmampuan kerajaan negeri menguruskannya walaupun kita tengok ada pulangan yang baik sebenarnya, tetapi kita merasakan  belum sampai masanya ketika itu.

“Jadi kita mengambil keputusan persetujuan bersama, keputusan bersama, bukan keputusan individu, keputusan kita memilih TIA pun adalah cara bersama dan menarik balik pun cara bersama. Maka tanggungjawab ini adalah tanggungjawab kita bersama,” katanya.

Tambah beliau, apa yang didakwa oleh mantan Menteri Besar di luar pengetahuannya dan beliau bersedia untuk sesiapa sahaja tampil bagi membuat laporan dan bertindak mengikut saluran yang betul  jika terdapat kesalahan dalam isu (TIA) itu.

Apatah lagi katanya,  Terengganu  sendiri menggunakan konsep integriti serta mewujudkan Majlis Perundingan Integriti Negeri Terengganu (MPINT) sebagai saluran  terbaik untuk menghasilkan perkhidmatan yang telus, berintegriti  dan bebas dari unsur rasuah di kalangan penjawat awam dan kepimpinan negeri.

Ketika ditanya mengenai cagaran minyak yang didakwa Ahmad Said, beliau menjelaskan bahawa jika  terdapat cagaran, pastinya barisan EXCO pada ketika itu tidak akan bersetuju kerana keputusan berkenaan tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya.

“Pada masa itu kita sendiri tidak begitu jelas sebenarnya, setelah kita melihat dan setelah kita kaji walaupu pada peringkat awal penerangan yang kita terima pelaburan ini memberi  satu hasil dan kepakaran yang ada dengan EXCO serta pegawai  yang memberi nasihat kepada kita, pada masa itu kita merasakan keputusan yang kita buat tepat.

“Ia bukan soal cagaran, ia soal pelaburan atas kitalah sekarang, kalau betul hari ini kita mencagar  hari ini tiadalah semua, sedangkan kita hanya memberi RM1 juta sahaja sebagai tanda jadi, maka tidak jadi pulang baliklah,” katanya.

Teganukita/MediaJertih

No comments:

Post a Comment